Sukhothai

sukhothai_0040

Sukhothai, ofwel ‘Dageraad van het geluk’.  Het Koninkrijk Sukhothai bestond van 1238 tot 1438, het was een tijd van grote voorspoed, er werden veel tempels gebouwd. Van de oude hoofdstad Sukhothai zijn alleen ruïnes over. Nu is het een Historisch Park, dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat. Het park is een oase van rust en bezinning, waar je het beste met een picknickmand heen kunt gaan om er een hele dag door te brengen. De toegang tot het park is voor Thai 20 baht, farang betalen 100 baht. Je kunt er voor 30 baht een fiets huren, maar lopen kan ook, mits je tegen de warmte kunt en een goede conditie hebt, het park is vlak. Er rijdt ook een treintje rond het park voor Jan de toerist.   Er bevinden zich overblijfselen van het koninklijk paleis en 26 tempels, waarvan Wat Mahathat de grootste is.

sukhothai_0015

Het festival Loi Krathong (november) wordt in het gehele land gevierd, maar is toch wel erg sfeervol tussen de ruïnes van het Historische Park. De Thai maakt een krathong, een lotusbloem van een bananenblad met daarin bloemen, wierook, muntjes en een kaarsje. Door de krathong te water te laten eren ze de watergod Mae Kong Kha en geloven de Thai dat alle zonden en zorgen verdwijnen. Als je er Loi Krathong wilt vieren, reserveer dan lang van te voren een hotel.

Wij logeerden in januari 2017 in het Orchid hotel, zie foto hierboven, voor 350 baht per nacht. Hotel heeft airco, wifi en koffie gratis beschikbaar. Het is een wat ouder hotel dus verwacht geen luxe, maar het is er goed vertoeven. Er is een prachtig zwembad, ook gratis.

sukhothai-mrt5-1

Er is een nieuwe stad Sukhothai, op ongeveer 10 kilometer van het oude Historische Park. Het avondleven daar is zeer beperkt, rond 20.00 uur is vrijwel alles gesloten.

trouwenHet park is een geweldige locatie om trouwfoto’s te maken. Mijn echtgenote Yui komt uit Sukhothai en dus maakten wij er een fraaie reportage op onze trouwdag. We konden er met onze auto in, maar kregen een dame mee die ons de weg moest wijzen en, zo bleek, bij iedere Buddha riep ‘niet zoenen’. De toegang plus de begeleidster, die we halverwege geshift hebben, kost dan 500 baht.

Een Lang Weekend Sukhothai

Vrijdag 23 september 2016: Het is kwart over negen als ik de volgeladen auto van huis weg rij, opweg naar Sukhothai voor ondermeer familie bezoek. Na 6,5 uur komen we in ons hotel aan. Onderweg stopten wij bij een benzinestation in Lampang om de auto vol te tanken en wij zelf lusten na 1,5 uur rijden ook wel iets te eten en drinken. Dan rijden we door naar Thum Saliam en stoppen bij een restaurant dat we kennen. Uitgebreid lunchen duurt drie kwartier, waarna we een uurtje doorrijden tot een vaste koffiestop met normaal mooi uitzicht, maar nu zijn de rijstvelden overstroomd. De vrouw in de coffeeshop vraagt aan Yui of ze wellicht ook een farang man voor haar kent, want haar huwelijk was al snel over en de vriend die ze daarna kreeg is er ook alweer vandoor. Het is al de derde keer deze week dat Yui dezelfde vraag krijgt. Na de koffie rijden we in 1 keer door naar Ban Suan, Sukhothai, waar we in het Pruksa resort een bungalowtje reserveerden. Niet dat de reservering echt nodig is, want van de 45 bugalowtjes zijn er maar 3 bezet. Best vreemd want het is een prachtig nieuw resort, waar een bungalowtje slechts 500 baht per nacht kost. Er is overal internet en het fraaie zwembad bezoeken we twee keer. Het resort heeft een restaurant en een leuke coffeeshop, geheel in jaren 60 style ingericht. We zijn nog maar net gearriveerd als Oma en Opa voor de deur staan. Naar mij kijken ze niet direct om 🙂 maar Robin wordt plat geknuffeld, logisch want wij zijn zeker 5 maanden niet langs geweest. Zaterdag bekijken we de schade in de city, die de overstromingen hebben aangericht, maar vrijwel alles is al opgeruimd, al zie je overal zandzakken voor de deuren. Dan gaan we naar een tempel waar Yui een aantal jaren geleden de moeder van de zwarte Buddha gevraagd heeft om een goede man te vinden, te trouwen en een dochter te krijgen. Dat is dus gelukt., zie foto onderaan deze pagina. Ondertussen is het 13 uur en we krijgen honger. We bezoeken een leuk restaurant, dat in en om het water is gelegen. Zodra het eten op tafel komt valt Robin in slaap. Ik eet mijn eenvoudige food snel op en de uitgebreide lunch van Yui laten we inpakken en we gaan terug naar het resort. Als om 17 uur de zon onder is gaan we zwemmen met Robin, ze kraait het uit van plezier en als we weg willen probeert ze weer in het zwembad te stappen. Oma is steeds bij het zwembad om haar kleindochter te bekijken. Over de nacht valt weinig spectaculairs te vertellen, Robin slaapt namelijk tussen ons in……. Zondagmorgen gaan we op bezoek bij de zus van Yui, haar zoontje is dan 1 jaar geworden. We blijven een uurtje en gaan dan weer 6 uur in de auto, terug naar ons eigen huisje in Chiang Mai. Nog 36 foto’s zijn hier te zien.

Yui dankt deze moeder voor haar echtgenoot en dochter.

Sukhothai Airport

Sukhothai airport

Sukhothai heeft een prachtig vliegveld. Het behoort toe aan Bangkok Airways en dat is dan ook de enige maatschappij die er op vliegt. Het vliegveld is een oase van rust. Er vertrekt een vlucht om 8.00 uur en er is een aankomst om 16.00 uur. Dat is alles. De start en landingsbaan ligt langs een groot complex dat er bij hoort. De foto’s laten zien dat het gewoon erg mooi is. Behalve allerlei gebouwen (de meeste waren gesloten toen wij er waren) is er ook een dierentuin met giraffen, zebra’s, alpaca’s, apen, bijzondere kippen, grote schildpadden, fazanten, zwanen, eenden en nog veel meer. Het ziet er zeer verzorgd uit en er worden nog heel wat kooien bijgebouwd, waardoor er binnenkort nog veel meer te zien zal zijn. Het vliegveld ligt ca. 40 km buiten de stad Sukhothai en is zeker de moeite waard er een uurtje of 2 te gaan kijken als je in de buurt bent.